Privacyverklaring

L&B heeft als kernactiviteit het adviseren over en het bemiddelen in financiële diensten en producten.
Bij deze dienstverlening aan klanten verwerken we een veelheid van persoonsgegevens waar wij zorgvuldig mee omgaan.

Download

De privacy van onze klanten

Lees of download onze privacyverklaring om in te zien hoe wij met de privacy van onze klanten omgaan.
Read or download and English version.

Cookies

Wijzig uw cookie-instellingen

Klik hier om de cookie instellingen te wijzigen

Privacy Statement - Nederlands

Wie zijn wij?

L&B heeft als kernactiviteit het adviseren over en het bemiddelen in financiële diensten en producten. Bij deze dienstverlening aan klanten verwerken we een veelheid van persoonsgegevens.

Onze contactgegevens zijn:

  • Telefoon: +31 (0)78 61 51 388
  • E-mail: info@lb.nl
  • Website: www.lb.nl
  • Postadres: Postbus 1001 3350 CA Papendrecht

Waarom dit statement?

We zijn ervoor verantwoordelijk om uw persoonsgegevens zo goed mogelijk te beschermen. We moeten daarbij voldoen aan de eisen van de privacyregelgeving. We willen o.a. transparant zijn over de soorten gegevens die we verwerken, de doelen voor de verwerking, met wie we gegevens delen en welke rechten u heeft ten aanzien van uw eigen gegevens. In dit Privacy-statement informeren we u hierover. Heeft u na het lezen van dit document nog vragen? Neem dan contact met ons op.

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken (mogelijk) de volgende persoonsgegevens van u:

  • contactgegevens, zoals naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, en emailadres;
  • leeftijd, geslacht, burgerlijke staat;
  • gegevens met betrekking tot paspoort, rijbewijs of een ander identiteitsbewijs (soms vragen we om een kopie van een identiteitsbewijs);
  • gegevens over dienstverband, inkomen, beroep en werkgever;
  • gegevens over financiële situatie, vermogen, en eventuele schulden;
  • gegevens over huidige financiële producten, zoals bankrekeningen of verzekeringen;
  • bijzondere persoonsgegevens, bijvoorbeeld gezondheid (in sommige gevallen);
  • gegevens over eventuele strafrechtelijke feiten, fraudeaspecten (indien relevant);
  • gegevens ingediende claims/claimhistorie.

Wanneer wij gezondheidsgegevens of strafrechtelijke gegevens verwerken, doen we dat uiterst zorgvuldig, en doorgaans alleen met uw toestemming. Wij zullen deze gegevens zodra het kan ook zo snel mogelijk weer verwijderen.

Wat is het doel van de verwerking van de gegevens?

Wij verwerken uw persoonsgegevens gericht op o.a. de volgende activiteiten in onze onderneming:

  • het beoordelen en accepteren van potentiële klanten;
  • het (laten) beheren van onze relatie met (potentiële) klanten en bezoekers;
  • het beheren en uitbreiden van ons klantenbestand;
  • het sluiten en uitvoeren van overeenkomsten;
  • het verrichten van analyses van persoonsgegevens ten behoeve van statistische doeleinden en het gebruik van een archiefbestemming;
  • het uitvoeren van (gerichte) marketing- en promotieactiviteiten om een relatie met een (potentiële)
  • klant tot stand te brengen, in stand te houden of uit te breiden;
  • het voldoen aan wettelijke verplichtingen;
  • het versturen van nieuwsbrieven of informatie van specifieke aard.

Wat zijn de rechtsgronden voor verwerking van gegevens?

Wij gebruiken tenminste een van de volgende gronden voor de verwerking van uw persoonsgegevens:

  • het uitvoeren van een overeenkomst voor een financieel product of een financiële dienst;
  • het kunnen voldoen aan een wettelijke verplichting die op ons rust, bijvoorbeeld het voldoen aan onze wettelijke zorgplicht gedurende de looptijd van een financieel product dat via onze bemiddeling tot stand gekomen is of het voldoen aan wettelijke termijnen voor het bewaren van gegevens;
  • de uitdrukkelijke toestemming die u heeft gegeven om gegevens te verwerken voor specifieke doeleinden. Deze toestemming kunt u altijd weer intrekken;
  • voor de behartiging van onze gerechtvaardigde belangen in het kader van onze bedrijfsvoering of die van een derde. Wij maken hierbij steeds de afweging tussen uw belangen en die van ons. Onze belangen betreffen onder andere de zorgvuldige uitvoering van overeenkomsten met u, het onderhouden en eventueel uitbouwen van onze klantrelatie via eventueel direct-marketing en/of profilering gericht op marketing.

Wat is de bewaartermijn van uw persoonsgegevens?

Wij bewaren uw persoonsgegevens alleen zolang en voor zover we deze nodig hebben. Gegevens die we noodzakelijkerwijs nodig hebben bewaren we in ieder geval gedurende de looptijd van onze relatie of overeenkomst. Als onze relatie of overeenkomst eindigt dan bewaren wij de gegevens gedurende de wettelijke bewaartermijnen die voor ons gelden.

Wat zijn uw rechten ten aanzien van de verwerking van uw persoonsgegevens?

U heeft specifieke rechten ten aanzien van de verwerking van uw persoonsgegevens. Hierover kunt u altijd contact met ons opnemen.

Dat geldt zeker ook voor de volgende onderwerpen:

  • of wij uw persoonsgegevens verwerken;
  • de manier waarop wij uw persoonsgegevens verwerken;
  • inzage in de persoonsgegevens die wij van u verwerken?
  • bezwaren tegen het verwerken van uw persoonsgegevens?
  • aanpassing van uw persoonsgegevens als deze (mogelijk) onjuist zijn verwerkt;
  • beperking van uw persoonsgegevens;
  • verwijdering (wissen) van uw persoonsgegevens;
  • overdracht van uw persoonsgegevens aan jezelf of aan een andere organisatie op uw verzoek;
  • overleg met onze functionaris gegevensbescherming te bereiken via info@lb.nl;
  • vragen over de inhoud van dit Privacy statement.

Let op: het kan zijn dat we niet in alle gevallen tegemoet kunnen komen aan een verzoek. Als dit het geval is zullen we u dit gemotiveerd laten weten.

Hoe staat het met de beveiliging van uw gegevens ?

Wij hebben adequate technische en organisatorische maatregelen getroffen om uw persoonsgegevens te beveiligen.

Wanneer verstrekken wij gegevens aan derden?

Wij verstrekken uw persoonsgegevens niet zomaar aan anderen. Dat mogen we wel doen als u ons daarvoor toestemming heeft gegeven, als we daartoe verplicht zijn op grond van de wet of een rechterlijke uitspraak, of als de verstrekking ten dienste staat van onze doeleinden van de verwerking van persoonsgegevens.

Voor de uitvoering van onze bedrijfsvoering en afhankelijk van de verleende diensten aan u verstrekken wij uw persoonsgegevens mogelijk wel aan de volgende personen of partijen:

  • financiële instellingen (zoals banken of verzekeraars) bij wie we voor u een financieel product aanvragen of bij wie u een financieel product heeft dat wij voor u beheren of waarbij we u begeleiden tijdens de looptijd van het product;
  • personen en instanties die op grond van een wettelijke verplichting geïnformeerd moeten worden;
  • externe partijen die gegevens onder onze zeggenschap en verantwoordelijkheid verwerken, zoals onze ICT--dienstverlener of ons (direct) marketingbureau;
  • schade-experts, databases gericht op fraudebestrijding zoals Fish en Cis;
  • notarissen, advocaten, accountants (in voorkomende gevallen).

Externe partijen die de persoonsgegevens onder onze verantwoordelijkheid verwerken, doen dit uitsluitend voor doelen en onder voorwaarden die wij met hen hebben afgesproken. Dit leggen we vast in schriftelijke overeenkomsten.

Wijzigingen privacy statement

Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in dit privacy statement. Het verdient aanbeveling om het privacy statement geregeld te raadplegen, zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent. Op onze website vindt u steeds het meest actuele statement. Deze versie is opgemaakt op 17-06-2025.

Klachtrecht

Bent u het niet eens met de wijze waarop wij uw persoonsgegevens verwerken of omgaan met uw rechten als klant? Neem dan in ieder geval contact met ons op.
U kunt ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Kijk daarvoor op www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.


Privacy Statement - English

Who are we?

L&B’s core business is to advise on and broker financial services and products. In providing our services to clients, we process a multiplicity of personal data. Our contact details:

  • Telephone: +31 (0)78 61 51 388
  • E-mail: info@lb.nl
  • Website: www.lb.nl
  • Postal address: Postbus 1001 3350 CA Papendrecht, Netherlands

What is the purpose of this statement?

It is our responsibility to provide maximum protection of your personal data. We are under an obligation to do so in line with the requirements of data protection and privacy legislation. Our aim is to be as transparent as possible on what categories of data we process, on the purposes of the processing, on the parties with whom we share data, and on your rights with respect to your personal data. We have put together this Privacy Statement to provide you with this information. If you have any remaining questions after reading this document, please get in touch with us.

What data do we process?

We (may) process the following personal data on you:

  • contact details, such as your name, address, place of residence, telephone number, and email address;
  • age, gender, civil status;
  • data concerning your passport, driving licence, or other proof of ID (in some cases, we will also ask you for a copy of your proof of ID);
  • data concerning your employment, income, profession, and employer;
  • data concerning your financial situation, wealth, and possible debts;
  • data concerning your current financial products, such as bank accounts or insurance policies;
  • special personal data, such as data concerning your health (in some cases);
  • data concerning criminal convictions, offences, fraud (if relevant);
  • data concerning claims submitted/claim history.

Whenever we process data concerning health or criminal convictions, we will do so with the utmost level of care, and generally only with your prior consent. After processing, we will erase such data as soon as possible.

What is the purpose of processing the data?

We process your personal data for the following activities as part of our operations:

  • to assess and accept potential customers;
  • to manage (or have managed) our business relationship with (potential) clients and visitors;
  • to manage and expand our customer base;
  • to enter into and execute contracts;
  • to conduct analyses of personal data for statistical purposes and to use for archiving purposes;
  • to use in (targeted) marketing and promotional activities to create, maintain, or expand a business relationship with a (potential) client;
  • to comply with legal obligations;
  • to send newsletters or information of a specific nature.

What are the legal grounds for processing data?

Our processing of your personal data will at least be based on one of the following legal grounds:

  • performance of a contract for a financial product or a financial service;
  • to be able to meet a legal obligation to which we are subject, such as our legal duty of care during the term of a financial product that we have brokered or to comply with data retention periods that are required by law;
  • the specific consent you have given for processing of your personal data for specific purposes. You can withdraw such consent at any time;
  • for the promotion of our justified interests in the context of our operations or those of a third party. We will always weigh up your and our interests in such cases. Our interests include the meticulous performance of contracts with you, maintaining and possibly expanding our business relationship through means such as direct marketing and/or profiling for marketing purposes.

What is the storage and retention periods of personal data?

We will only store your personal data for as long as we need the data. Data that we need will at least be stored for the duration of our business relationship or term of the contract. If our business relationship comes to an end or a contract is terminated, we will keep the data during the statutory retention periods to which we are subject.

What are your rights regarding the processing of your personal data?

When it comes to the processing of your personal data, you have several specific rights: You can always contact us to exercise your rights, especially with respect to the following:

  • whether we are processing your personal data;
  • the manner in which we process your personal data;
  • access to your personal data that we are processing;
  • objection to the processing of your personal data;
  • rectification of your personal data if your data were, or may have been, processed incorrect;
  • restriction of your personal data;
  • erasure of your personal data;
  • transfer of your personal data to yourself or to another organisation at your request;
  • consultation with our Data Protection Officer, by email on info@lb.nl;
  • questions about the contents of this Privacy Statement.

Please note: we may not always be able to grant your request. In such cases, we will clearly explain why we cannot grant your request.

What about the protection of your data?

We have taken adequate technical and organisational measures to protect your personal data.

When do we provide data to third parties

We will not disclose your personal data to third parties without reason. We are only authorised to disclose personal data to third parties if you have consented to it, if we are under a legal obligation to do so by law or a court ruling, or if such disclosure is required for the purposes of our processing of your personal data.

As part of our operations and depending on the services we provide to you, we may share your personal data with the following persons or third parties:

  • financial institutions (such as banks or insurers) to which we have submitted an application for a financial product for you or with which you have a financial product that we manage on your behalf or where we provide you with guidance throughout the duration of the product;
  • persons and institutions that we are under a legal obligation to inform;
  • external parties that process data under our control and responsibility, such as our IT service provider or our (direct) marketing agency;
  • loss adjusters, databases for fraud prevention such as Fish and Cis;
  • notaries, lawyers, accountants (as appropriate).

External parties that process personal data under our responsibility will exclusively do so for the purposes and in compliance with the conditions we have agreed on with them. Such purposes and conditions will always be laid down in written agreements.

Amendments to the Privacy Statement

We reserve the right to make changes to this privacy statement. We recommend that you consult the privacy statement regularly so that you are aware of these changes. You will always find the most current statement on our website. This version was created on 17-06-2025.

Right of complaint

If you do not accept the way in which we process your personal data or handle your rights as our client, please contact us. You can in such cases also lodge a complaint with the Dutch Data Protection Authority. Check www.autoriteitpersoonsgegevens.nl for instructions on how to do that.